Вибір зарядного пристрою для акумулятора автомобіля

Зарядний пристрій – вже звична для всіх нас штука, необхідна для зарядки засобів мобільного зв’язку. А що ж з автомобілем, який, як відомо, не розкіш, а засіб пересування?

Якщо про двигун автомобіля говорять, що це його серце, то про акумулятор можна сказати, що це його синусовий вузол. Нічого не знаєте про синусовому вузлі? Приблизно стільки ж знає початківець автомобіліст про акумулятор. Але без розмови про зарядний пристрій інформація про акумулятор буде неповною, оскільки вони взаємопов’язані – там де є один, потрібен і другий.

Що ж важливо знати при виборі зарядного пристрою?

Питання перше – чи залежить вибір зарядки для акумулятора від типу акумулятора? Дійсно, адже акумуляторні батареї (АКБ) за типом протікають в них хімічних реакцій бувають двох типів – кислотні та лужні. Кислотна АКБ – свинцева. Лужні АКБ – нікель-кадмієві, нікель-металгідридний, літій-іонна. Виявляється, що для кислотної АКБ більш кращий систематичний, тобто регулярний підзаряд. Нікель-кадмієві АКБ вимагає повного розряду перед зарядкою, а нова – триразового циклу «розряд-заряд». Отже, для зарядного пристрою було б непогано мати можливість роботи на різних режимах в залежності від типу АКБ. До речі, кислотні АКБ більш популярні для автомобілів, і для них підходять будь-які зарядні пристрої.

Загальна для всіх типів акумуляторів

Загальним для всіх типів АКБ є необхідність заряду до максимальної межі. Звідси питання друге – чим визначається межа заряду? Він визначається електричної ємністю, тобто кількістю струму, який віддасть (або отримає?) батарея за деякий час. Ємність батареї вимірюється в ампер-годинах і вказується на її поверхні виробником. Від ємності АКБ і величини струму зарядного пристрою може залежати час заряду, яке можна визначити, розділивши ємність акумулятора на задане значення струму і додавши ще 10% від отриманої величини.

Таким чином, для прискорення процесу зарядки потрібно зарядний пристрій на автомобіль, що забезпечує більшу величину струму. Однак слід враховувати, що при більш швидкій зарядці не гарантована повна зарядна ємність. Для забезпечення повної зарядної ємності потрібно поступово знижувати зарядний струм. Це називається системою автоматичного зменшення струму, яка автоматично відключає процес зарядки при повній зарядної ємності АКБ.

Зручно те, що процес зарядки має однаковий принцип дії для всіх зарядних пристроїв. Суть цього процесу в тому, що напруга в доступній зазвичай мережі 220 В і струм змінний, а в мережі автомобіля – 12 В і струм постійний. Отже, зарядний пристрій (ЗУ) має знижувати напругу і випрямляти струм. Необхідна для спокійної гарантованої зарядки значення сили струму визначають як 1/10 ємності АКБ.

Які види зарядних пристроїв бувають?

Все ЗУ конструктивно діляться на трансформаторні і імпульсні, що означає спосіб випрямлення струму. Трансформаторні ЗУ більш важкі і габаритні. Імпульсні ЗУ не мають трансформатора, так як працюють на перетворених більш високих частотах. Імпульсні апарати все більше витісняють трансформаторні, в тому числі і тому, що вони мають невелику вагу і габарити.

За типом зарядки ЗУ діляться на:

  • зарядно-передпускові, які підживлюють і заряджають АКБ і допускають підключення без відключення від бортової мережі;
  • зарядно-пускові, які вимагають відключення від бортової мережі щоб уникнути спалювання бортового електроустаткування;
  • комбіновані, які поєднують в собі переваги перших двох типів.

Імпульсні апарати мають додатковий захист від замикання в разі неправильного приєднання клем ЗУ на АКБ.

На основі розібраних моментів можна відзначити наступні рекомендації до вибору ЗУ для АКБ.

  1. Рівень струму ЗУ визначають за відомою ємності АКБ і необхідності у швидкій зарядці, але бажано, щоб був запас.
  2. Варто вибирати повністю автоматичний прилад, що забезпечує комбінований режим заряду.
  3. Вихідна напруга ЗУ має відповідати параметрам АКБ і бортової мережі (у більшості легкових авто – це 12 В).
  4. Потрібно враховувати можливість використання ЗУ при критичних температурах (тобто в мороз чи спеку).
  5. Також враховуйте спосіб підключення ЗУ до мережі (від електричної мережі або від прикурювача).
  6. Необхідно обов’язково ознайомитися з інструкцією на прилад.

В цілому сучасні ЗУ досить прості і зрозумілі для використання. Але слід пам’ятати, що як це безпечне, але разом з тим серйозне обладнання, яке при неправильному застосуванні може зіпсувати електричну систему автомобіля.

Якість ЗУ, що випускаються різними виробниками, досить однакова. Основним критерієм для остаточного рішення про вибір є відгуки, що заслуговують на довіру знайомих автомобілістів або рекомендації фахівця з ремонту автомобілів.

Меню
Позвонить сейчас